De ziektes waartegen gevaccineerd word bij konijnen

Myxomatose en RHD-1 / RHD-2

Myxomatose en RHD zijn twee ernstige (maar te voorkomen) besmettelijke ziekten bij konijnen. In de onderstaande tekst staat uitleg over de ziekten en hoe u ze kunt voorkomen.

Myxomatose

Myxomatose wordt veroorzaakt door een "pokken"virus. Als een dier besmet is, kunnen er zwellingen/verdikkingen ontstaan op de kop en de snuit. De klassieke symptomen zijn 'slaperige ogen', opgezwollen lippen, kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor en dikke zwellingen rond de anus en geslachtsdelen. Binnen een paar dagen kunnen de zwellingen rond de ogen zo ernstig worden dat ze blindheid kunnen veroorzaken. Eten en drinken worden steeds moeilijker en gewoonlijk leidt de ziekte binnen 2 weken tot de dood. Soms kan myxomatose genezen maar het kan dan meerdere weken duren voordat het konijn herstelt.

Myxomatose wordt vooral overgebracht door bloedzuigende insecten, zoals muggen en vlooien. Ook kan het verspreid worden door direct contact tussen (wilde) besmette konijnen.

RHD-1 en RHD-2 (Rabbit Hemorrhagic Disease)

Het RHD-2 virus is een nieuwe variant van het bekende RHD-1 virus. Het RHD-2 virus is sinds december 2015 in Nederland aangetoond en heeft ondertussen al veel sterfte bij zowel wilde als tamme konijnen gegeven.

Een met RHD-1 (klassieke vorm) geïnfecteerd konijn zal veelal binnen 24-48 uur sterven. Bij RHD-2 bedraagt deze termijn gemiddeld 3-5 dagen. In beide gevallen kunnen soms (acute) benauwdheid, koorts (> 40 °C), bloedingen of neurologische verschijnselen (tremoren) gezien worden voorafgaand aan de sterfte. Vaak is dit echter niet het geval en sterft het konijn zonder voorafgaande verschijnselen te vertonen.

In tegenstelling tot RHD-1, waar het sterftepercentage vaak >80% bedraagt, ligt het sterftecijfer bij RHD2 vaak lager. In geval van RHD-2 kan daarnaast bij konijnen die de acute fase overleven een meer chronisch ziektebeeld gezien worden met als belangrijkste verschijnselen gewichtsverlies, lethargie en icterus. Doordat konijnen langer met het RHD-2 virus blijven rondlopen, krijg je meer verspreiding van de ziekte en uiteindelijk dus meer sterfgevallen.

Hoe voorkom je dat je konijn besmet wordt door myxomatose, RHD-1 of RHD-2 ?

• Voer geen gras, hooi of groentes van plekken waar wilde konijnen komen
  • Voorkom direct contact van je konijn met wilde konijnen. Buitenkonijnen waar wilde konijnen bij in de buurt kunnen komen kunnen beter binnen gehuisvest worden.
  • Voorkom zoveel mogelijk contact met muggen en vlooien. Dit kan bijvoorbeeld door insectenwerende netten over het konijnenhok te hangen.
  • Pas ook op dat je niet zelf het virus mee naar huis brengt. Via je schoenzolen kun je op plaatsen waar wilde konijnen plassen/poepen het virus meenemen.
  • Vaccineer je konijn !!!

Konijnen moeten jaarlijks gevaccineerd worden met Nobivac Myxo-RHD Plus vaccinatie wat bescherming biedt tegen myxomatose,  RHD-1 en RHD-2.