Voeding en verzorging van het konijn

Een goede en uitgebalanceerde voeding is erg belangrijk voor uw konijn. Door een goed dieet aan uw konijn te geven kunnen veel problemen worden voorkomen. Een dieet voor het konijn moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

• Onbeperkt hooi
  • 20 gram konijnenvoer per kilogram lichaamsgewicht per dag
  • 50 tot 100 gram groenvoer per kilogram lichaamsgewicht per dag
  • Onbeperkt vers drinkwater

Geef onbeperkt hooi van goede kwaliteit

Geef uw konijn onbeperkt hooi => hij/zij mag zoveel hooi krijgen als dat het wil of kan eten. Hooi bevat vezels die het konijn nodig heeft voor een goede darmwerking en zorgt daarnaast voor het behoud van een goed gebit!

Geef bikskorrels in plaats van gemengde granen

U kunt uw konijn het beste geen gemengde zaden geven, omdat hierdoor het konijn selectief gaat eten. Hij/zij eet alleen nog maar de lekkere dingen op en niet de biks die hij/zij juist nodig heeft. Hierdoor worden niet alle essentiële voedingsstoffen opgenomen. Een indicatie voor de juiste hoeveelheid biks is 20 gram per kg konijn per dag.

Gevolgen van te veel biks geven:

• Hij/zij zal minder hooi gaan eten waardoor uw konijn snel last gaat krijgen van zijn/haar darmen. De darmen kunnen zelfs stil gaan liggen.
  • Hij/zij krijgt teveel energie binnen en eet daardoor de blindedarm keutels niet meer op. Dit is nodig omdat niet alle essentièle voedingsstoffen en energie bij de eerste darmpassage uit het voer gehaald kunnen worden. Blindedarm keutels zijn klein, zacht en donker van kleur. Als het goed is ziet u deze keutels niet, want uw konijn eet ze direct op. Indien het konijn teveel biks krijgt, eet hij/zij deze keutels niet meer op. Deze keutels blijven dan onder de staart geplakt. Dit geeft weer het risico dat er vliegeneitjes in kunnen worden gelegd waaruit maden ontstaan en de huid ontsteken. Vooral in de zomer kan dit zich ontwikkelen in enkele dagen!
  • Hij/zij wordt te dik! Uw konijn is te dik als u de ribben aan de borstwand niet meer kan voelen. Vaak onstaat erdan ook een grote wam; dit is de vetplooi tussen de kin en de borst.
  • Hij/zij krijgt blaasstenen of blaaszand. Doordat uw konijn te veel biks eet krijgt hij/zij teveel calcium binnen welke blaasproblemen veroorzaken.

Als biks raden wij van Dierenkliniek Arkel Science Selective aan.

Een volledig voer waar extra vezels inzitten voor de darmflora.

Dit voer is op de praktijk te verkrijgen. Met onze speciale spaaractie kunt u sparen voor een gratis zak voer, als u 6 streepjescodes hebt verzameld krijgt u van ons de 7de zak gratis !

Groenvoer

Let wel dat u niet teveel groenvoer in één keer aanbiedt. Laat uw konijn aan iedere groente wennen.

Ook niet elk groenvoer is goed voor uw konijn, sommige groenten zijn zelfs schadelijk.

Een konijn mag geplukt gras hebben. Maar geef niet teveel als uw konijn daar nog niet aan gewend is. Let op! Pluk geen gras waar wilde konijnen komen, dit gras kan besmet zijn met het dodelijke RHD virus.

Groenten die wel geschikt zijn voor uw konijn:

Brocolli, Basillicum, Boerenkool, Waterkers, Paksoi, Wortel + loof, Andijvie Witlof, Paardenbloem, Mosterdblaadjes, Weegbree, Romeinse sla, Wilgentak

Groenten die niet geschikt zijn voor uw konijn:

Bieslook, Prei, Ui, Knoflook, Rabarber, Kool, Aardappel (schillen)

Fruit en brood

Uw konijn mag fruit, maar geef hier echter niet teveel van. De suikers die in fruit zitten maken uw konijn al snel te dik. Teveel fruit kan ook diarree veroorzaken.

Brood is een zeer koolhydraatrijke voeding en zeer onnatuurlijk voor konijnen. Het geven van brood kan gemakkelijk leiden tot verstoring van de darmflora en daardoor diarree geven.

Een korstje brood kan geen kwaad, maar ook hier geldt weer bij; met mate.

Snoepjes en knabbelstaafjes zijn vaak ook te koolhydraatrijk en bevatten teveel calcium. Ze maken uw konijn vaak dik en kunnen blaasstenen veroorzaken.

Uiteraard geldt het dat uw konijn altijd moet beschikken over onbeperkt vers drinkwater!

Dwangvoeding

Het is belangrijk dat uw konijn iedere dag eet. Als dit niet gebeurt komt het maag-darmstelsel van een konijn stil te liggen. Dit leidt tot gasophoping en het konijn kan hier zelfs snel aan overlijden. In deze situatie zal er naast medicatie ook dwangvoeding noodzakelijk zijn.

Een konijn dat één dag niet eet zal al door de dierenarts gezien moeten worden om verdere problemen te voorkomen. Er zijn verschillende redenen waardoor een konijn stopt met eten.

Dit kunnen o.a. zijn:

• Gebitsproblemen